کد مطلب:34017 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

روش ترتیبی











هدف از روش ترتیبی، مرور رو غوری است بهترتیب از ابتدای نهج البلاغه تا انتهای آن و بررسی ترتیبی خطبه ها، نامه ها و حمتها، چنانكه شارحان بزرگ نهج البلاغه بدین روش نهج البلاغه را شرح كرده اند، شارحانی چون: قطب الدین راوندی، درگذشته به سال 573 هجری در منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، قطب الدین كیذری، از عالمان قرن ششم، در الحقائق فی شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید معتزلی، درگذشته به سال 679 هجری، در شرح نهج البلاغه خود و میر حبیب الله خوئی، درگذشته به سال 1324 قمری، در منهاج البراعه فی شر نهج البلاغه.

این شارحان گرانقدر هر یك به شرح و تفسیر وجوهی از این مجموعه ی بی بدیل پرداخته اند و با توجه به بینش، گرایش و قوتهای علمی خود برخی از وجوه را گسترده تر

[صفحه 340]

مطرح نموده اند. بعضی از آنان به جنبه های اخلاقی، كلامی و فلسفی بیشتر عنایت كرده و بعضی بیشتر به جنبه های تاریخی، سیاسی و حكومتی پرداخته اند، همچنین رویكردبه وجوه دیگر كلام امام (ع).

سخنان امیربیان، علی (ع) وجوه گوناگون و جلوه های و جاذبه های بی شمار دارد و طبیعی است هر كس با توجه به مرتبه ی وجودی و بینش و گرایش و جایگاه علمی خویش وجوهی را بیند و آن را برجسته نماید و مورد بررسی قرار دهد و شرح كند.البته برای درك بهتر و مفیدتر نهج البلاغه، حق آن است كه تا حد امكان هر مطلب از زوایای مختلف دیده شود و از جنبه های گوناگون آن مورد بررسی قرار گیرد، از جمله:

1. از جنبه ی لغت و ادب و جلوه های بلاغت

2. از جنبه ی شان صدور

3. از جنبه ی تاریخی

4. از جنبه ی اجتماعی و سیاسی

5. از جنبه ی حقوقی

6. از جنبه ی اعتقادی

7. از جنبه ی كلامی، فلسفی و عرفانی

8. از جنبه ی تربیتی و تعلیمی

9. از جنبه ی روانشناسی فردی و اجتماعی

10. از جنبه ی قتصادی

11. از جنبه ی حكومتی

12. از جنبه ی فقهی

13. از جنبه ی تفسیری

14. از جنبه ی اخلاقی و از جوانب دیگر كه هر بخش از كلام امام غدارای جنبه هایی از موارد یاد شده و یاد نشده است.

البته این روش، روشی است زمان بر و طولانی و مفید اشراف به همه ی مباحث و موضوعات نهج البلاغه.

[صفحه 341]


صفحه 340، 341.